Op naar Oeganda!

25 juli 2019 - Nederland, Nederland

Hallo lezers!

Aankomende maand gaat het gebeuren en komt mijn wens om in Oeganda vrijwilligerswerk te doen in vervulling! Wowieeee! Of nouja ik zie het gewoon als helpen en je krijgt er hoe dan ook, altijd ook nog eens veel voor terug. Het is een levenservaring an sich; dus. Helpwerk. Noemen we het maar.

Voor twee organisaties ga ik content in de vorm van video's en foto's maken en een soort social media/marketing training verzorgen zodat ze zelf daarmee verder kunnen en wat tips en tools hebben om dat zelf te gaan doen. Ik wil ze graag achterlaten met een contentplanning en ook content voor ze maken die ze daar dan in kunnen opnemen. Hen helpen hun eigen verhaal te vertellen.

Één van die organisaties is Grassrootz; die zich inzet om locals de vruchten te laten plukken van toerisme door hen volledig te betrekken en te faciliteren, maar ook door reizigers in directe aanraking te laten komen met de lokale cultuur (handjes uit de mouwen enzovoorts). De tweede organisatie is Hearts Vision die zich inzet voor straatkinderen en hen wil helpen om een betere toekomst te creëren, waarin ze zichzelf kunnen voorzien in levensonderhoud en intussen ook met en van elkaar leren, ook om het gewoon fijn te hebben en leuke dingen te doen; zoals deelnemen aan een dansgroep die ze in het leven hebben geroepen. De kinderen/tieners krijgen daar een enorme boost van en het versterkt hun zelfvertrouwen. Zo belangrijk! Vind het echt tof dat ik voor deze diverse organisaties iets kan doen.

Bij Grassrootz ga ik voornamelijk mensen met camera en al volgen en met hen in gesprek voor wat diepte interviews. Zoals iemand die zich inzet voor bescherming van de neushoorns, weer iemand anders die een school/verblijf heeft opgericht voor kids daar, en iemand die werkzaam is op het gorilla reservaat. Zo nog een aantal mensen, die zich allemaal op hun eigen manier inzetten om de wereld een beetje mooier te maken en voor elkaar te zorgen, zowel mens als dier en natuur (wat mij betreft onlosmakelijk ,?met elkaar verbonden). Ik zal met eigen ogen zien wat ze daar doen, en in beeld brengen hoe en vooral waarom ze doen wat ze doen.

Uiteindelijke doel is dat meer mensen weet krijgen van dergelijke initiatieven en op een bepaalde manier hier aan kunnen bijdragen. Bijvoorbeeld door op een andere manier na te denken over bepaalde beslissingen zoals het boeken van een dergelijke reis naar Afrika, waarvan alom bekend is dat een groot deel van de bevolking in armoede leeft. Hoe kan ik ervoor zorgen dat een ander ook iets hieraan heeft?

Bij Hearts Vision ga ik een video maken van de dansgroep onder andere en beide organisaties ga ik proberen iets van mijn kennis over te dragen van marketing en communicatie. Dat dus! Ik ben in ontzettend goede handen bij Sander (vanuit Nederland) en Anne (Ugandese vrouw die me onwijs goed op weg heeft geholpen met bijv een helder schema enz.) van Grassrootz en bij Lenneke (Nederlandse powervrouw die in Uganda woont met haar gezin) van Hearts Vision. Wat een topmensen!! Dat belooft wat voor de anderen die ik nog ga ontmoeten daar denk ik zo. Het wordt een avontuur! Zo eentje die natuurlijk een beetje spannend is om in je eentje te doen (hier heb ik al een aantal vragen over gekregen😉), maar waar ik dankzij lieve mensen in m'n omgeving juist alle ruimte voor ervaar en denk ik ook nodig heb om gewoon full focus te GAAN. En volgens mij ga ik op maar weinig momenten alleen zijn maar zal ik vooral omringd zijn door mens en dier. ;) Lekker aan de bak dus! En af en toe vertel ik er wat over. Je kan je heel makkelijk aanmelden voor een mail alert als je het leuk vindt om een beetje mee op reis te gaan!

Liefs en groetjes, Juud